Een receptioniste is niet meer wat het is geweest. De baan houd niet meer in wat het vroeger wel was en de vraag is of receptionistes hieronder leiden, of dat ze het probleem eigenlijk helemaal niet zo een groot probleem vinden en er wel mee kunnen leven.

Het probleem

Om mee te beginnen leg ik uit wat het probleem precies is. Het zit namelijk zo. Receptionistes hebben voor een lange tijd een grote verantwoordelijkheid gehad. Omdat receptionistes de verantwoordelijkheid hadden over vele vormen van papierwerk, over registratie, over telefoontjes met klanten of belletjes voor medewerkers in het bedrijf, was het een baan die gewild was. Maar een paar van deze verantwoordelijkheden zijn niet meer zo indrukwekkend omdat computers het werk een stuk beter doen dan zij. Dit zwakt de positie van de receptioniste af.

Hoe kwam het tot stand?

De baan betekent nu minder door de technologie. Het is namelijk helemaal niet meer eerlijk voor de receptioniste. Een computer kan hetzelfde schrijfwerk doen, maar dan 10x zo netjes en elke keer op precies dezelfde manier, terwijl een receptioniste niet op exact dezelfde manier kan schrijven, en al helemaal niet zo snel. Elke werkgever zou dus kiezen voor de computer. Dit resulteert in onbemande receptie.

Wat zijn mogelijke oplossingen

Maar hoe wordt dit probleem opgelost? Je zou kunnen zeggen dat de taak van receptionistes helemaal mag vervallen. Als de computers het toch allemaal beter kunnen, waar hebben we receptionistes dan voor nodig? Anderzijds kan het werk ook verdeeld worden. De computer is sneller in alles, maar als de computer dan de taken neemt waar deze het snelst mee is, zoals registratie bezoekers en klanten formulieren geautomatiseerd aanpassen, dan is er plek voor beide de computer en de receptionist in het receptie vakgebied. Dan is het een oplossing waarmee we de computer en de receptionist de kans geven zoals het hoort.